Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015

Match spool ή αλλιώς "ρηχή" μπομπίνα

Κείμενο-φωτογραφίες: Μάνος Μελετίου. Στους μηχανισμούς ψαρέματος αγωνιστικών προδιαγραφών βασικό χαρακτηριστικό στοιχείο αποτελεί το βάθος και το εύρος της μπομπίνας. Εταιρίες, που δίνουν μεγάλη σημασία στη σωστή και ακριβή ορολογία των προϊόντων τους, τις ονομάζουν απλά match spools. Πρόκειται για εξειδικευμένα εργαλεία, που στοχεύουν κατά βάση στην επίτευξη μακρινών βολών αλλά και  στην καλύτερη γενικά μεταχείριση,διαχείριση και αξιοποίηση της πετονιάς ενός μηχανισμού ψαρέματος. Σαν ορολογία αξεσουάρ, τις  βρίσκουμε στο feeder, στο bolognese, ιδιαιτέρως  στο surfcasting, στο ledgering και αλλού.  Αλήθεια όμως! Μιλάμε αποκλειστικά για θέμα, που αφορά το αγωνιστικό ψάρεμα μόνο; Μήπως αφορά  τελικά άπαντες; Εμείς πάντως εδώ επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας αποκλειστικά στις float fishing τεχνικές για ευνόητους λόγους θίγοντας κάποια βασικά στοιχεία, που θεωρούμε χρήσιμα.



Η "Ελληνική" προσέγγιση 


Στην ελληνική πραγματικότητα μιλώντας για μπομπίνες και μηχανισμούς στο float fishing, το μυαλό της πλειοψηφίας κινείται σε μοτέρ μεγέθους-χωρητικότητας από 1000 έως 2000. Στόχος το γέμισμα με πετονιά διατομής κυρίως 0,18 ή 0,20 χιλ. σε μήκη από 150 έως 180 μέτρα. Τα δε φρένα σε μέσο όρο μέγιστης τελικής δύναμης τα 2-2,5 κιλά.  Και δεν πηγαίνει και άδικα το μυαλό εδώ που τα λέμε, αφού η πλειοψηφία των προσφερόμενων προϊόντων της ελληνικής αγοράς κάπου εκεί κινείται. Κεντρικό στοιχείο επιλογής αποτελεί η παράμετρος, που λέει ότι δεν χρειαζόμαστε 400 μέτρα πετονιάς, άρα  καταλήγουμε νομοτελειακά στα παραπάνω δεδομένα πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Επομένως Match μηχανισμός στην δική μας float fishing πραγματικότητα  θεωρείται  οτιδήποτε έχει απλά μικρή σχετικά χωρητικότητα συγκριτικά με μηχανισμούς άλλων τεχνικών και μέχρι εκεί. Για να δούμε όμως και μια άλλη οπτική; 


Το Βρετανικό μοντέλο


Στη Μ. Βρετανία η χρήση match μπομπίνας θα λέγαμε ότι αποτελεί μια πολύ απλή και συνηθισμένη κατάσταση στον τομέα του float fishing, αλλά πάνω σε ειδική βάση, που προκύπτει καθαρά από τις ψαρευτικές συνθήκες, τη νοοτροπία αλλά και τη χρήση του εξοπλισμού συνολικά. Ο όρος "match spool" απαντάται σε μοτέρ από μέγεθος minimum 2500-3000 έως 4500-5000 πάνω κάτω. Και λέμε από 2500, που ειδικά στην Αγγλία θεωρείται ... compact... float fishing μηχανισμός ψαρέματος!!! 


Τυπική Βρετανική match μπομπίνα μηχανισμών μεγέθους 3000-4000

Πρόκειται για πολύ συνειδητοποιημένες  επιλογές, που βασίζονται πάνω σε πραγματικά στοιχεία, δοκιμασμένα και αποδεδειγμένα στο αγωνιστικό ψάρεμα υψηλών απαιτήσεων, οι οποίες "υιοθετήθηκαν" σταδιακά και από τους απλούς καθημερινούς ψαράδες. Πάμε να δούμε ένα ένα τα βασικά χαρακτηριστικά στοιχεία και τους λόγους αυτής της τάσης. 

Φρένα-δράση καλαμιών: Μηχανισμοί αυτών των μεγεθών έχουν σημαντικό εύρος διακύμανσης τιμών δύναμης φρένων και  συμπεριφορά στη γραμμικότητα των φρένων με δυνατότητα ανταπόκρισης σε all round ψαρέματα με  πλήθος καλαμιών σε ποικιλία test curve (δυναμομετρήσεις). Οι Άγγλοι είναι ιδιαίτερα φειδωλοί στη χρήση των φρένων, αφού τα fast progressive καλάμια, που χρησιμοποιούν αφήνουν υψηλό περιθώριο μάχης στις παραβολές. Μιλάμε για καλάμια, που προορίζονται για ψάρια με βάρος από μισό pound (250 γρ.) έως specimen καταστάσεις, όπου είσαι έτοιμος για τα πάντα κυριολεκτικά. 

Όταν λοιπόν έλθει η στιγμή ενεργοποίησης φρένου στις οριακές κάμψεις δύναμης, χρειάζεται γραμμικότητα -όχι αστεία- απέναντι σε  ψάρια, που βάζουν κάτω το κεφάλι και τρέχουν μέχρι να βρεθεί κάτι, που θα τα σταματήσει ή θα τα επιβραδύνει σημαντικά.  

Ανάκτηση και μάχη στην αντεπιστροφή: "Μεγάλος" μηχανισμός ανεξαρτήτως λόγου περιστροφής σημαίνει και πιο άμεση αντίδραση της μανιβέλας στις απότομες εναλλαγές κινήσεων ενός μεγάλου ψαριού κατά την προσπάθεια διαφυγής. Επίσης συχνή και η μάχη με χρήση της απασφαλισμένης αντεπιστροφής του μηχανισμού (anti reverse) ως μια extra ενέργεια σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (εμπλοκή φρένου, υπερβολικά δυνατό μη αναμενόμενο θήραμα κλπ.) ή ακόμη και υποβοήθησης του φρένου. Μεγάλο και άμεσο λοιπόν retrieve, δλδ. ανάκτηση = Μεγάλο και άμεσο  anti reverse. δλδ. απελευθέρωση και αντίστροφα. 

Αποθήκευση-διαχείριση πετονιάς: Λιγότερες σπείρες τυλίγματος σε μεγάλη διάμετρο μπομπίνας με πετονιές λεπτών διατομών σημαίνει μεγαλύτερη διάρκεια διατήρησης της αρχικής υφής της πετονιάς.  Λιγότερο  λοιπόν "βάρος" και "πίεση" στα κατώτερα στρώματα της τυλιγμένης πετονιάς. Φανταστείτε match μπομπίνα  μηχανισμού μεγέθους 3000 με τυλιγμένη μια 0,18χιλ. μήκους 90-100-120 μέτρων.            

Ζύγισμα: Μέγιστο συνηθισμένο μήκος καλαμιού float fishing αποτελεί το 3,90 μ. (13ft). Από κει και πέρα κυρίαρχο μερίδιο στην αγορά καταλαμβάνουν τα μήκη 3,30-3,60 μ. με τα βάρη τους να κυμαίνονται από 150-200 γραμμάρια. Αντιλαμβάνεσθε ότι, για να ζυγίσει καλά στο χέρι ένα τέτοιο   καλάμι, απαιτείται μηχανισμός ειδικής γεωμετρίας, έτσι ώστε να προκύπτει κέντρο βάρους όσο το δυνατόν κοντά στη λαβή του καλαμιού.  



Ευκολία και Οικονομία: Γρήγορες και οικονομικές επιλογές γεμίσματος πετονιάς. Πλήρης αξιοποίηση στο μεγαλύτερο μέρος του γεμίσματος, αφού εξαλείφεται το φαινόμενο των τριβών, που υπάρχει πάνω στα χείλη μιας συμβατικής βαθιάς μπομπίνας μετά από προοδευτική απώλεια πετονιάς λόγω χρήσης.


Συμπεράσματα


Εξετάζοντας την Αγγλική οπτική του θέματος "match spool" σε αντιπαραβολή με τα ελληνικά δεδομένα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η χρήση μια ρηχής μπομπίνας  σε μηχανισμούς μεγάλου εύρους, αποτελεί μια συνολική αντιμετώπιση αλλά και πρόταση ψαρέματος. Εκμεταλλευόμαστε όλα τα βασικά πλεονεκτήματα ενός μεγάλου μηχανισμού δίχως την ανάγκη γεμίσματος με υπερβολικά περιττά μέτρα πετονιάς, που ίσως δεν αξιοποιηθούν ποτέ για πολλούς λόγους.  

Το ζητούμενο πάντως είναι να ξεφύγει ο Έλληνας ψαράς από τη λογική που λέει ότι αγοράζουμε ένα μοτέρ 1000άρι, για να το κουμπώσουμε πάνω σε 10 διαφορετικά καλάμια εγγλέζικης τεχνικής (βάρους, δράσης, μήκους, test curve), ώστε να κυνηγήσουμε κυριολεκτικά τα πάντα, από σαργούς και μελανούρια μέχρι μεγάλους κυπρίνους. Με κεντρικό επιχείρημα ότι είναι μικρό, ελαφρύ και παίρνει 150 μέτρα 0,20 χιλ. πετονιάς, άρα κάνει για την εγγλέζικη τεχνική γενικά και αόριστα. Ένα επίσης σημαντικό θέμα είναι ότι άλλο πράγμα τα ... θεωρητικά αναγραφόμενα μέγιστα κιλά φρένου και άλλο πράγμα η συνολικά ... ωφέλιμη δύναμη φρένου, που θα πάρω με ομαλή γραμμικότητα, χωρίς δλδ. κομπιάσματα-διακοπές κατά την απελευθέρωση της πετονιάς σε παρατεταμένο κεφάλι. Και φυσικά δεν εννοούμε ομαλό και γραμμικό το "άνοιγμα" φρένου σε ψάρι 150 γραμμαρίων! 


Ο καθένας στη δουλειά του ανάλογα με τα "κυβικά" του...

Σε χώρες με μακρά παράδοση στο συρόμενο ψάρεμα τεχνητών δολωμάτων σε περιβάλλον λιμνών, μηχανισμοί μεγέθους 500-1500 σε διάφορους λόγους περιστροφής θεωρούνται κατεξοχήν εργαλεία light spinning. Έτσι, για να μπει και αυτή η διάσταση. Ναι υπάρχουν αξιόλογα "μικρά" μοτέρ για την εγγλέζικη τεχνική, αλλά ευτυχώς ή δυστυχώς δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα. 

Παρόλα αυτά ολοκληρώνοντας το θέμα μαζί και τις σκέψεις μου, πιστεύω ότι σιγά σιγά η εγχώρια αγορά αρχίζει να αντιλαμβάνεται την ανάγκη προσαρμογής σε επιλογές και προτάσεις εξοπλισμού για all round καταστάσεις float fishing. Αυτό φαίνεται καθώς βλέπουμε τους καταλόγους ελληνικών αντιπροσωπειών να κινούνται πάνω και σε αυτή τη φιλοσοφία. Πολύ θετικό και ελπιδοφόρο στοιχείο, γιατί δημιουργεί τις προϋποθέσεις εκπαίδευσης των νέων ψαράδων πάνω σε άλλα δεδομένα, πιο εξειδικευμένα.  






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου