Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

Ελέγχοντας το καλάμι κατά την αγορά

Κείμενο-φωτο: Μάνος Μελετίου. 

Είμαστε λοιπόν μπροστά στη μεγάλη απόφαση. Έχουμε εντοπίσει το καλάμι, που μας κάνει οπτικά αυτό το ιδιαίτερο "κλικ" και θέλουμε να το ελέγξουμε πριν το αγοράσουμε. Δεν είμαστε μάγοι φυσικά. Δεν μπορούμε να ξέρουμε ούτε τις περιεκτικότητες σε carbon ή γραφίτη μα ούτε και τις πλέξεις τους πάνω στο blank.Τυχόν βαθμό περιεκτικότητας σε fiber glass κλπ. Μπορούμε ωστόσο και θα λέγαμε επιβάλλεται να επιβεβαιώσουμε ορισμένα βασικά στοιχεία, για να κάνουμε μια καλά στοχευμένη αγορά. 

Στόχο δεν έχουμε να παραστήσουμε τον "έξυπνο" στον πωλητή, ούτε φυσικά να δείξουμε ηθελημένη δυσπιστία στο πρόσωπό του. Απλά δείχνουμε ένα διαφορετικό καταναλωτικό επίπεδο. Επιστρατεύουμε λοιπόν  τις αισθήσεις της αφής και της όρασης, ώστε να βεβαιωθούμε ότι το προϊόν, που αγοράζουμε, έχει ελάχιστες πιθανότητες σφάλματος.  


Σώμα καλαμιού


α) Έλεγχος σε όλο το μήκος του άξονα για τυχόν τραυματισμένα σημεία, ύποπτα βαθουλώματα κλπ. Θέλετε γιατί ίσως το έχουν ακουμπήσει και άλλα χέρια στο "Χ" κατάστημα, θέλετε γιατί έγινε μια αδέξια κίνηση στο εργοστάσιο, στη μεταφορά κλπ.

β) Έλεγχος ευθυγράμμισης στελεχών. Το πρώτο ειδικά στέλεχος (στέλεχος κορυφής)  είναι ιδιαίτερα λεπτό. Κατά την κατασκευή καθώς τυλίγεται και πρεσάρεται σε μεγάλη πίεση και θερμοκρασία μπορεί να παρουσιάσει ελαφρά στρέβλωση στο λεπτότερο μέρος. Δεν συμβαίνει πάντα αλλά καλό είναι να το ψάχνουμε και αυτό. 

γ) Έλεγχος καλής εφαρμογής στις συνδέσεις των στελεχών. Ενώνουμε τα στελέχη και προσέχουμε τη συμπεριφορά. Αντίστοιχα πράττουμε και στα τηλεσκοπικά.Κανονικά δε χρειάζεται ούτε πολύ δύναμη, για να κουμπώσουν, ούτε πάλι θα πρέπει να κουμπώνουν το ένα μέσα στο άλλο τελείως χαλαρά. Απαγορεύεται φυσικά δια ροπάλου ο "τζόγος" δλδ. το παραμικρό παίξιμο στις ενώσεις. Σπανιότατο φαινόμενο αλλά ας το έχουμε υπόψη και αυτό. 










Βάση προσαρμογής μηχανισμού

Ελέγχουμε το κούμπωμα του μηχανισμού στην ειδική βάση. Κοινώς προσαρμόζουμε το μηχανισμό μας στο καλάμι εξετάζοντας το κλείδωμα αλλά και τη συμβατότητα στις υποδοχές του καλαμιού. 





   
Οδηγοί πετονιάς


Σε αυτήν την περίπτωση εξετάζουμε τα εξής: 

α)Κεραμικό στέλεχος οδηγών: Ελέγχουμε εσωτερικά την κοιλότητα  του κεραμικού υλικού για τυχόν σπασμένο/ραγισμένο σημείο ή "περίεργο" τραχύ σημείο. Δείκτης και αντίχειρας αγκαλιάζουν τον οδηγό και με περιστροφικές κινήσεις εξετάζουμε την ομαλότητα της επιφάνειας. Ο εν λόγω έλεγχος μπορεί να γίνει και με το νύχι. Επίσης ελέγχουμε την καλή εφαρμογή μεταξύ του κεραμικού υλικού και του μεταλλικού πλαισίου, που τον περιβάλλει.





β) Αρχική ευθυγράμμιση των οδηγών: Αυτό αφορά κατά βάση τα τρίσπαστα καλάμια, αφού στα τηλεσκοπικά καλάμια τα στελέχη έτσι και αλλιώς μπορούν να διορθώνουν αποκλίσεις. Παίρνουμε λοιπόν τα στελέχη του καλαμιού ένα προς ένα στα χέρια και ελέγχουμε. 




Προσέχουμε επίσης την ευθυγράμμιση μεταξύ της βάσης προσαρμογής του μηχανισμού με τον συνήθως ένα και μοναδικό οδηγό, που υπάρχει μαζί της πάνω στο τελευταίο στέλεχος.  


Έλεγχος ευθυγράμμισης οδηγού και βάσης προσαρμογής μηχανισμού


Μετά και την τοποθέτηση του μηχανισμού μπορούμε να δούμε ακόμη πιο ξεκάθαρα την ευθυγράμμιση του οδηγού με τη βάση στήριξης. Ο μηχανισμός κρεμάει από κάτω λόγω βαρύτητας και προσέχουμε για τυχόν "ξεπέταγμα" του οδηγού δεξιά ή αριστερά από τον άξονα του στελέχους.




γ) Αποστάσεις οδηγών: Όσο πλησιάζουν προς την κορυφή του καλαμιού, οι οδηγοί πυκνώνουν μεταξύ τους σε απόσταση και αυτό γίνεται, ώστε η πετονιά να ακολουθεί σωστά την κάμψη του καλαμιού.Σε καμιά περίπτωση δεν επιθυμούμε κοφτές έντονες γωνίες στην πετονιά του μηχανισμού, πράγμα που δείχνει ότι υπάρχει θέμα στις αποστάσεις και την πυκνότητα των οδηγών.


Η πετονιά "ακολουθεί" ομαλά την κάμψη του καλαμιού


γ) Το πάτημα των οδηγών πάνω στο blank. Ιδιαίτερη προσοχή  δείχνουμε στους μονοστήρικτους οδηγούς.


Στραβό δέσιμο μονοστήρικτου οδηγού


δ)Κολλήματα οδηγών. Με δεδομένο ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την ποιότητα στο δέσιμο, τουλάχιστον ελέγχουμε την ποιότητα στο ντύσιμο με την εποξική κόλλα. Καμιά φορά πάνω στην ταχύτητα παρατηρούνται κάποια θέματα πχ. δεν περνάνε  καλά την κόλλα ή ακόμη σε ακραία περίπτωση μπορεί να έχουμε και ολόκληρο οδηγό δίχως εποξική κόλλα.






Διάφανο ντύσιμο εποξικής κόλλας, όπου μπορούμε να δούμε εσωτερικά ακόμη και τις σπείρες της κλωστής


Spine καλαμιού

Για μένα προσωπικά αποτελεί το σημαντικότερο έλεγχο σε ένα καλάμι και είναι το πρώτο στοιχείο, που ψάχνω ανεξάρτητα ονόματος κατασκευαστή, ποιότητας, αξίας, ομορφιάς κλπ. Ανεξάρτητα βαθμού επιτυχίας στον έλεγχο των παραμέτρων, που ήδη έχουμε αναφέρει μέχρι τώρα. Περισσότερες πληροφορίες για τη σημασία αυτής της κατασκευαστικής προϋπόθεσης μπορείτε να διαβάσετε ....εδώ.

 Με λίγα λόγια το spine του καλαμιού είναι η "σπονδυλική στήλη" ή αλλιώς το "νεύρο" του και λειτουργεί, όπως ακριβώς η ανθρώπινη σπονδυλική στήλη, δλδ. κάμπτεται και επανέρχεται σε μια συγκεκριμένη θέση. Η ευθυγράμμιση οδηγών και spine αξιοποιεί σωστά τη δράση του καλαμιού, ενώ παράλληλα εξασφαλίζει πολύ καλύτερο βεληνεκές. 

Σε πάρα πολλές περιπτώσεις παρατηρούμε ότι η αρχική φαινομενική ευθυγράμμιση είναι μεν άριστη αλλά την ίδια στιγμή αποκλίνει σε σχέση με το νεύρο του καλαμιού από λίγο έως υπερβολικά. 

Πάμε να δούμε βήμα προς βήμα πως θα διαπιστώσουμε επί τόπου και πολύ γρήγορα το σημαντικό αυτό τεχνικό στοιχείο. 










Ο έλεγχος λοιπόν ενός καλαμιού αποτελεί στοιχείο, που αναδεικνύει τον ψαρά όχι απλά ως γνώστη μιας τεχνικής αλλά δημιουργεί και συνθήκη πελάτη με εξειδικευμένη άποψη για το προϊόν, που κρατά στα χέρια του. Εδώ παρουσιάσαμε τι θα πρέπει να ψάχνουμε, ώστε να έχουμε ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, που να μας ικανοποιεί και αισθητικά αλλά και ως μελέτη ενός αντικειμένου. Αν είναι να παραβλέψουμε όλα τα παραπάνω στοιχεία, είναι καλύτερο να το κάνουμε τουλάχιστον ηθελημένα και συνειδητοποιημένα παρά από  άγνοια. 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου